Social media gebruiken om de waarde van een start-up te bepalen

betalen met expertise

Recent wetenschappelijk onderzoek, zoals het onderzoek beschreven door by Luo, X., Jie, Z., and Duan  (2013),heeft aangetoond dat Social Media een rol kan spelen in het voorspellen van de marktwaarde van aandelen van bedrijven.In deze Educational Friday zullen we deze theorie toepassen op start-ups. Het kost investeerders aanzienlijk moeite om de waarde van start-ups te bepalen en een analyze Social Media zou daarom een welkome aanvulling zijn op de gebruikelijke methode.

Luo, Jie en Duan geven verschillende manieren aan waarop Social Media de waarde van een bedrijf kan aantonen:

  1. De online discussie over de producten geeft een indicatie van de klanttevredenheid
  2. De hoeveelheid online referenties naar een merk geeft een indicatie van hoe bekend het merk is
  3. Het gebruik van Social Media door het bedrijf laat zien hoe capabel het bedrijf is op het internet
  4. Negatieve blogs kunnen een directe invloed hebben op de reputatie van een bedrijf

De voorgenoemde punten zijn allemaal ook van toepassing op start-ups. Vaak manifesteren deze relaties zich nog sterker dan bij grotere bedrijven. De online aanwezigheid van een start-up is aanzienlijk kleiner, waardoor het makkelijker is voor de investeerder om alle online bronnen af te gaan. Dit is een voordeel ten opzichte van grotere bedrijven.

Hoe zien deze relaties er concreet uit?

Het is mogelijk om de klanttevredenheid af te lezen uit de interacties op Social Media. Allicht kunnen er wel minder klantinteracties gevonden worden op internet voor de start-up, waardoor de informatie allicht insignificant is. Vaak is het echter zo dat een startup de social media als enige vorm van klantenservice gebruikt, in welk geval er relatief meer klantinteracties te vinden zullen zijn. In dat geval is de Social Media een nog betrouwbaardere bron om klanttevredenheid te waarderen.

In het geval van de startup is het ook makkelijker om de merkbekendheid te meten via Social Media. Doordat het merk minder vaak genoemda zal worden dan een beursgenoteerd bedrijf zou het zelfs mogelijk kunnen zijn dat de investeerder handmatig de informatie verzameld en analyzeerd.  Vaak is er weinig promotie budget in de begin fases, dus de online promotie zou best de enige vorm van promotie kunnen zijn. Het is dus zeker waard om deze promotie in overweging te nemen in de investeerbeslissing.

Ook is het belangrijker voor de start-up dat deze Social Media vaardigheden heeft. Eerder is al genoemd dat het bedrijf allicht geen andere vorm van klantenservice of promotie heeft. Daardoor is Social Media relatief veel belangrijker voor het bedrijf. De capaciteiten van het bedrijf op dit gebied kan daardoor veel meer impact hebben dan bij bestaande merken. Het loont daarom zeker om de online strategie van het bedrijf te analyzeren. Hiervoor verzamel je simpelweg de uitingen van het bedrijf over Social Media en onderzoek je de volgende punten:

  1. Wordt er door het bedrijf regelmatig via Social Media gecommuniceerd?
  2. Zijn alle berichten geschreven op een toon die bij het bedrijf past?

Als laatste is het belangrijk om op te merken dat negatieve blogs/opmerkingen over het bedrijf schadelijker zijn bij start-ups. Doordat het bedrijf nog niet zoveel verschillende google hits heeft is de kans groter dat deze blog/opmerking naar boven komt. Klanten zijn tevens vaker geneigd om te googlen als ze met een start-up in zee gaan, omdat ze het bedrijf nog niet helemaal vertrouwen. Om diezelfde reden zal negatieve informatie hun beslissing meer beinvloeden dan het zou hebben gedaan in het geval van een groter bedrijf.

 

Dit artikel is gebaseerd op de theorie en onderzoeksresultaten beschreven in het volgende artikel: Luo, X., Jie, Z., and Duan, W. 2013. Social Media and Firm Equity Value. Information Systems Research 24(1) 146-163.

 

volg ons op